EMVI in begrijpelijke taal
In de wereld van aanbestedingen vliegen de afkortingen je om de oren. En eentje die vaak voorbijkomt is: EMVI. Het klinkt misschien als een hippe dj, maar het is een belangrijk onderdeel van een aanbesteding. Omdat je met een slimme EMVI-invulling namelijk het verschil kunt maken.
Wat is EMVI eigenlijk?
EMVI staat voor Economisch Meest Voordelige Inschrijving. Het betekent simpelweg: de opdrachtgever zoekt niet alleen de goedkoopste partij, maar de beste totaaloplossing. Prijs telt mee, maar zaken als kwaliteit, duurzaamheid, planning of samenwerking ook. Het gaat dus niet alleen om wát je aanbiedt, maar vooral hoe je dat doet.
Waarom is EMVI belangrijk?
De prijs is voor iedereen vaak ongeveer gelijk. Maar wie in heldere taal kan uitleggen hoe je de klant ontzorgt, hinder beperkt of slim samenwerkt, scoort punten. Letterlijk. Het is dus jouw kans om te laten zien dat je de klant begrijpt én een stapje verder denkt.
Hoe ziet een EMVI eruit in de praktijk?
Een aanbesteding met EMVI-criteria vraagt bijvoorbeeld om:
Een plan van aanpak (bijvoorbeeld: hoe beperken jullie hinder voor de omgeving?).
Een risicoanalyse (welke beren zie je op de weg en hoe tem je ze?).
Een kwaliteitsborgingsplan (hoe zorg je dat het werk in één keer goed is?).
Duurzaamheidsmaatregelen (hoe ga je zuinig om met energie, materiaal of CO₂?).
Wij helpen je graag om jouw verhaal scherp, overtuigend en op maat te maken. Geen wollige teksten, maar duidelijke plannen die aansluiten op wat de opdrachtgever écht wil weten. Neem contact met ons op, dan kijken we samen hoe we jouw inschrijving sterker kunnen maken. Of stuur gewoon een mailtje, dat mag ook. Wij houden van heldere communicatie, ook daar.

