Blogs
We delen regelmatig tips. Onder andere in deze blogs, op onze website en socials om onze klanten, maar ook om van (nog) niet-klanten betere inschrijvers te maken. Wil je op de hoogte blijven? Volg ons dan op LinkedIn!
Ze kunnen uit wel 80 pagina’s of meer bestaan. Je begint enthousiast, maar halverwege denk je misschien: ‘Waar moet ik in hemelsnaam beginnen?’ Tsja, een aanbestedingsdocument lezen is soms net een puzzel: er ligt een schat aan informatie, maar de kunst is om de juiste stukken eruit te halen. Het geheim? Lees strategisch!
EMVI is jouw kans om je vakmanschap te laten schitteren en een aanbesteding te winnen. We delen drie tips om EMVI-proof te schrijven.
Denk je tenders, dan denk je: strakke deadlines! En daarbij komt voor veel mensen vaak ook stress kijken. Hoe blijf jij voortaan kalm als de klok tikt, de koffie op is en de printer ineens kuren vertoont?
We zeiden het vorige week al: verlies is leerzaam, mits je het analyseert. Vraag daarom altijd om een toelichting. Wat scoorde goed? Waarop viel je af? En vooral: wat neem je mee naar de volgende tender? Een verloren inschrijving is zonde, maar waardevol als je hem goed evalueert. Om te voorkomen dat het zover komt, geven we je graag wat tips..
Je hebt weken gewerkt aan een EMVI-plan. Nachten en misschien zelfs weekenden doorgewerkt, versies bewaard als ‘definitief_def_DEF_3_echtlaatste’. Je dacht: dit zit goed. En dan komt de uitslag… Je bent het niet geworden. Ai. Pijnlijk. En frustrerend.
In de wereld van aanbestedingen vliegen de afkortingen je om de oren. En eentje die vaak voorbijkomt is: EMVI. Het klinkt misschien als een hippe dj, maar het is een belangrijk onderdeel van een aanbesteding. Omdat je met een slimme EMVI-invulling namelijk het verschil kunt maken.
Tenderen. Alleen al het woord laat menig professional een beetje sidderen. Want: hoe goed je voorbereiding ook is, tegen de tijd dat de deadline nadert, lijkt het toch altijd weer een race tegen de klok. Herkenbaar? Geen paniek. Adem in, adem uit en lees deze tips.
Je hebt geïnvesteerd, geschreven, geschaafd en gezweet en dan komt het bericht: helaas, de aanbesteding is niet aan jouw organisatie gegund. Teleurstellend, zeker. Maar het hoort er helaas bij. Toch is een verloren aanbesteding niet per definitie een gemiste kans. Integendeel: het is een goed moment om te leren, te verbeteren en sterker terug te komen. Want juist de feedback, die je krijgt als je niet hebt gewonnen, is waardevol!
Wil je AI gebruiken bij aanbestedingen? Dat kan, maar doe het wel met beleid. AI-tools kunnen je helpen om sneller tot de kern te komen in de – soms enorme hoeveelheid – documenten. Je kunt het bovendien gebruiken om je verhaal te structureren, een eerste opzet te maken of je tekst aan te scherpen. Dat scheelt tijd én brengt soms net dat frisse perspectief. Maar… bij een aanbesteding hoort ook veel vertrouwelijke informatie. Die wil je natuurlijk buiten de AI-tools houden.
Er komt veel kijken bij het inschrijven op een aanbesteding. Voldoe je aan alle criteria, heb je alle verplichte documenten op tijd en wat maakt jouw product of dienst onderscheidend? Lees hoe deze drie tips je op weg helpen.
Een goede inschrijving begint met het inleven in de behoefte van de aanbestedende dienst. Wat is de vraag áchter de vraag? Wat vindt de aanbestedende dienst belangrijk of waar zitten mogelijke zorgen? En, nog belangrijker, hoe gaat jouw bedrijf voldoen aan die vraag of de zorgen wegnemen? Een scherpe analyse van de aanbestedingsdocumenten, zoals de leidraad en het Programma van Eisen, helpen daarbij.
“Het begint met signaleren”, legt directeur Erik ter Brugge uit in de TenderSessie: ‘Het potentieel van aanbesteden in het MKB’. “Zodra je denkt ‘deze aanbesteding lijkt interessant’, moet je de diepte in. Daarmee bepaal je: kun je ook daadwerkelijk inschrijven?”
Social Return On Investment (SROI). Als je inschrijft op aanbestedingen kom je deze term vaak tegen. Maar wat houdt het nu precies in?
In de TenderSessie: ‘Het potentieel van aanbesteden in het MKB’ legt directeur Erik ter Brugge het potentieel van aanbesteden in het mkb uit. Waarom is een aanbestedende dienst juist blij met inschrijvingen vanuit het mkb? En, natuurlijk de grote vraag: hoe win je een aanbesteding?
Zo’n driehonderd per jaar. Dat is het aantal inschrijvingen, waarbij we mkb-bedrijven helpen. Wat doen we dan zoal?
Wil je graag inschrijven op aanbestedingen? Maar weet je niet of er überhaupt aanbestedingen in jouw branche worden uitgeschreven? Doe dan onze exclusieve Branchecheck.
‘You only get one chance to make a first impression.’ Dat geldt ook voor het inschrijven op aanbestedingen. Natuurlijk onderscheid je je als inschrijver op prijs en kwaliteit. Maar bedenk dat een beoordelaar soms wel twintig plannen van aanpak moet lezen in korte tijd. En dat er soms veel informatie wordt gevraagd. Juist dan maak je met een heldere, overzichtelijke vormgeving het verschil!
Te laat, niet compleet, te duur of niet SMART. Stuk voor stuk redenen waarop je een aanbesteding kunt verliezen. Veel ervan kun je echter voorkomen. Hoe? Wij helpen je op weg met deze vier tips.
Is jouw bedrijf geschikt om in te schrijven op aanbestedingen? Met onze volwassenheidsscan weet je het zo!